Google afbeeldingen is een supertool om hoger te scoren. Steeds meer bedrijven houden zich bezig met SEO-optimalisatie. Iedereen wil natuurlijk met zijn of haar website zo hoog mogelijk in Google’s zoekresultaten staan. Hartstikke goed, maar beter gevonden worden in Google Afbeeldingen, dat is iets waar bedrijven zich vrijwel niet mee bezig houden. Zonde, want hier liggen flinke kansen.
Voordelen van zoeken op Google afbeeldingen
Het zoeken in Google Afbeeldingen heeft verschillende voordelen. Zo zorgt het zoeken in afbeeldingen voor inspiratie. Stel je bent op zoek naar een mooi bijzettafeltje. Door in Google afbeeldingen te zoeken, vind je naast een mooie tafel ook inspiratie voor de opstelling van het tafeltje of doe je ideeën op over de inrichting.
Visuele aspect
Het visuele aspect is erg belangrijk voor veel producten. Als je bijvoorbeeld op zoek bent naar kleding of meubels is het uiterlijk van deze producten erg belangrijk bij het maken van een keuze.
Naam onbekend
Soms weet je niet de exacte zoekterm voor het product waarnaar je op zoek bent. Door een brede zoekterm in te typen bij Google Afbeeldingen en alle afbeeldingen te bekijken kun je soms zomaar het product vinden waarnaar je op zoek bent.
Specifieke zoekopdracht
Ook wanneer je op zoek bent naar een heel specifiek product kan Google Afbeeldingen uitkomst bieden. Stel je bent op zoek naar een bepaald soort vloer. Je kunt dan alle sites die vloeren aanbieden afgaan op zoek naar jouw vloer, maar vaak is het sneller om in Google Afbeeldingen het type vloer dat je zoekt in te typen. Een ander groot voordeel is dat je producten met elkaar kunt vergelijken
Tips voor het verkrijgen van een hogere positie in Google Afbeeldingen
Vindbare afbeeldingen
Je kunt er op verschillende manieren voor zorgen dat jouw afbeeldingen goed te vinden zijn in Google Afbeeldingen. Dit doe je allereerst door je afbeelding een naam te geven waarin belangrijke zoekwoorden voor jouw product of site staan. Ook de titel van de alt tag is hierbij belangrijk. Dit is de tekst die je krijgt te zien als je afbeelding niet weergeven kan worden of de tekst die je krijgt te zien wanneer je met je muis over de afbeelding gaat. Google gebruikt deze tags om de relevantie van de afbeelding te bepalen.
Formaat en context
Het is belangrijk dat het bestand groot genoeg is zodat de kwaliteit van je afbeelding wel goed is, maar kijk uit dat je afbeelding niet te groot is, want dat zou ten koste van de laadsnelheid van je pagina kunnen gaan. Ook belangrijk is de context waarin je de afbeelding plaatst. Wanneer de inhoud van de tekst overeenkomt met het onderwerp van je afbeelding zal dit ten goede komen van je positie in Google Afbeeldingen.
Zorg dat je afbeelding eruit springt
Tussen alle afbeeldingen moet die van jou natuurlijk wel opvallen. Bekijk de afbeeldingen van de concurrentie en bedenk hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw afbeelding eruit springt.
Merknaam in de Google afbeeldingen
Door het merk of de naam van jouw bedrijf in de afbeelding te plaatsen kun je het merk van jouw bedrijf versterken. Als een bezoeker een aantal keer mooie of leuke producten met jouw merknaam erin voorbij ziet komen zal diegene een positieve associatie met jouw merk krijgen en sneller een product bij jouw bedrijf aanschaffen.
Link naar de productpagina
Wanneer een bezoeker op jouw afbeelding klikt, moet je ervoor zorgen dat diegene naar de productpagina van het artikel wordt geleid. Link niet naar een overzichtspagina waar de bezoeker het product tussen allerlei andere producten moet zoeken. Dit kost allemaal extra tijd en er bestaat een kans dat je potentiële klant afhaakt.