Als startende onderneming heb je natuurlijk een huisstijl nodig. Een huisstijl ook wel je ‘corporate identity’ genoemd is een voorgeschreven geheel van opmaak, waardoor mensen jouw onderneming kunnen herkennen. Bijvoorbeeld vormgeving, kleur, lettertype, inrichting en logo.
Visuele identiteit
Een huisstijl wordt als je visuele identiteit gezien. Huisstijlen gaan al ver terug. Vroeger kenmerkten mensen al hun producten. Pottenbakkers graveerde bijvoorbeeld hun initialen in de producten die ze hadden gemaakt. In de huisstijl wordt je identiteit uitgelegd, hoe jij graag wilt dat mensen jouw bedrijf zien. Je huisstijl kan op veel verschillende communicatiemiddelen worden gebruikt. Niet alleen op je website maar ook op bijvoorbeeld je visitekaartjes, flyer, briefpapier, enveloppen en brochures.
Waarom zou je een huisstijl ontwikkelen?
Door middel van een huisstijl kan je je bedrijfsimago opbouwen bij de doelgroepen die voor jou belangrijk zijn zoals voor bestaande klanten, toeleveranciers, potentiele klanten en potentiele werknemers. Tevens onderscheid je je van andere bedrijven die in dezelfde branche opereren, zo word je een herkenbare speler binnen de branche. Een huisstijl wekt professionaliteit en vertrouwen op bij
de klant.
Waar moet mijn huisstijl aan voldoen?
- Je huisstijl moet aantrekkelijk zijn
- Je huisstijl moet praktisch zijn, zodat het op meerdere communicatiemiddelen gebruikt kan worden.
- Je huisstijl moet onderscheidend zijn
Je huisstijl moet opvallend zijn - Je huisstijl moet onderscheidend zijn
Wat maakt een logo, een goed logo?
Een goede huisstijl kenmerkt zich door een goed en pakkend logo. Een leuk plaatje is nog geen goed logo. Een logo is het gezicht van je bedrijf, het is tevens de eerste indruk die je maakt. Je moet bij het maken van een logo denken aan de typografie, kleurgebruik, het idee, de uitstraling, de techniek en positionering. Tevens moet je logo functioneel zijn. Stem je logo af op wat je doelgroep bij jou zoekt en niet in eerste instantie wat jij mooi vindt, een logo zorgt namelijk voor herkenning en draagt bij aan naamsbekendheid en identiteit. Het is ook belangrijk dat je logo origineel en onderscheidend is, dat je bedrijf niet door de war gehaald kan worden met een ander bedrijf.
Maak gebruik van een speels lettertype, zorg dat het niet te standaard wordt. Alle kleuren hebben ook een eigen betekenis. Zo wordt de kleur rood geassocieerd met gevaar, woede, passie of liefde. Rood is een hele krachtige kleur en heel geliefd door bezoekers. Oranje wordt geassocieerd met vrolijkheid, energie, uitnodigend en vriendelijk. Oranje is ook een goede kleur voor een call-to-action. Ten slotte wordt blauw geassocieerd met veiligheid, vertrouwen, zakelijk en eerlijk. Grijs kan bijvoorbeeld gebruikt worden als achtergrondkleur, dan versterkt het de andere kleuren.
Bedenk wat je uitgangspunt is, laat je fantasie toe om een uniek logo te ontwerpen. Zorg ervoor dat je logo wel te ontwerpen is met software waar jij of je designer mee om kan gaan. Ten slotte is de positionering belangrijk. Een logo moet ten alle tijden vrij staan, ook wanneer het bijvoorbeeld toegepast wordt in een advertentie.