Je hebt een nieuwe website, maar deze wordt organisch nog niet goed gevonden? Uiteraard wil je ervoor zorgen dat je goed vindbaar bent in Google. Hoe kan je het bezoekersaantal verhogen, zonder dat dit mij bakken met geld gaat kosten? Dat is een vraag die vrijwel elke startende ondernemer zichzelf stelt tegenwoordig.
Google Adwords biedt kansen
Google Adwords is een mooie extra gelegenheid om meer bezoekers op je website te generen! Het is een effectief adverteerprogramma van de populairste zoekmachine van de wereld. Het maakt het mogelijk om gemakkelijk advertenties te plaatsen. Hierdoor zorg je er dus voor dat je op verschillende Keywords (zoekwoorden) die voor jou van belang zijn goed gevonden wordt.
Wat Adwords voor jou kan betekenen
Ook voor de startende ondernemer is Google Adwords een pré. Heb je niet een al te groot budget? Geen probleem! Je kunt namelijk zelf bepalen wanneer je advertenties worden weergeven en ook is het mogelijk om zelf je budget in te stellen!
Uiteindelijk is dus het grootste doel van een Adwords campagne dat jij meer bezoekers op je website krijgt dan jouw concurrentie. De concurrentie is vaak groot en iedereen heeft maar 1 doel, namelijk: meer bezoekers, dus meer klanten genereren. Zorg er dus voor dat jij de concurrentie voor blijft met de juiste zoekwoorden!
Kosten Adwords
De kosten voor Adwords heb je volledig zelf in de hand! Het ligt er ook helemaal aan op welk zoekwoord je gaat adverteren. Is jouw zoekwoord heel populair, zoals: ‘lening’ en ‘hypotheek’? Dan betaal je zo maar een prijs rond de €18,- per klik. Maar heb je bijvoorbeeld een autobedrijf in de provincie Groningen? En ga je adverteren op de zoekwoorden: ‘Autobedrijf Groningen’? Dan is de prijs per klik ongeveer € 0,36, een stuk minder dus!
7 Stappenplan
Wil je zelf aan de slag met het starten van een Adwords campagne? Hieronder zal ik stap voor stap uitleggen aan de hand van screenshots.
Stap 1 – Google account aanmaken
Er zijn twee opties. De eerste optie moet je aanklikken als je al een e-mail account wilt maken met je eigen bedrijfsmail, de tweede optie als je een volledig nieuw gmail adres wilt aanmaken:
Stap 2 – Meld je aan voor Google Adwords
Meld je hier aan → http://www.google.com/adwords/
Stap 3 – Welkom bij Google Adwords
Je hebt bij stap 1 je e-mail adres aangemaakt. Vul deze in bij ‘wat is uw e-mailadres?’ Vul bij ‘Wat is uw website?’ jouw website in waarbij je de Google Adwords campagne wilt activiveren.
Stap 4 – Stel je advertentietekst in
Het is nu tijd om jouw advertentietekst in te vullen. 3 tips:
houdt het kort en simpel en laat de zoekterm terugkomen
benoem je Unique Selling Points (onderscheid je van concurrentie)
zet aan tot actie (zoals: vraag offerte aan)
Aan de rechter kant zie je ook hoe je advertentie er daadwerkelijk uit komt te zien. Kijk eens hoe concurrentie dit doet en zorg ervoor dat jij dit beter doet en meer opvalt!
Stap 5 – Wat is je budget?
Stel hier je maximale budget in. Let wel op: dit is per dag!
Stap 6 – Facturering & controleren
Factureer en controleer je vorige stappen.
Nu je Google Adwords account is aangemaakt gaan we een stapje verder. Je hebt nu toegang tot het Adwords programma:
Stap 7 – 7.1 Stel je zoekwoorden in
Bovenin de pagina naar het tabblad ‘Hulpprogramma’s’. Als je er op klikt komt er een dropdown-menu. Klik in het dropdown-menu op ‘Zoekwoordplanner’.
Je ziet dan in het in het groen staan ‘Nieuwe zoekwoorden vinden en gegevens van zoekvolumes ontvangen’. Je klikt dan op: ‘Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie.
7.2 Bepaal je zoekwoorden
In welke zoektermen wil je gevonden worden in de ‘gewone’ zoekmachine van Google? Het is verstandig om je bereik zo groot mogelijk te maken. Denk vooral aan je doel: wie wil je bereiken? Als autobedrijf is het bijvoorbeeld belangrijk dat je regionaal goed gevonden wordt. Verwerk dan ook altijd je regio in de zoekwoorden, zoals: ‘Autobedrijf Groningen’.
7.3 SEOProfiler
Een populaire Keyword Tool die wij zelf ook gebruiken is ‘SEOprofiler’. In dit programma kun je precies zien hoe duur je zoekwoord is en wat de concurrentie op dit zoekwoord is. Met deze tool kun je ook kijken hoe jouw website er bij staat ten opzichte van je concurrenten (Deze tool kun je gratis uitproberen).
7.4 Experimenteer met de keywords
Natuurlijk weet je nooit meteen wat voor jou de beste keywords zijn. Dit moet je uitproberen. In de eerste maanden moet je er dus voor zorgen dat je gaan experimenteren met de zoekwoorden. In bovengenoemde programma’s kun je de effecten van de keywords met elkaar vergelijken. DIt is belangrijk, zodat je zeker weet wat voor jou de relevante keywords zijn!
Wat te doen na deze stappen?
Na deze stappen kun je pas echt van start gaan!
Het is niet zo dat je na stap 7 niets meer hoeft te doen. Het is juist belangrijk dat je blijft aanpassen en je campagnes maandelijks in de gaten houdt, zodat je je concurrentie voor blijft!
Nieuwe campagne aanmaken?
Wil je nog een campagne toevoegen of aanmaken? Het is niet zo moeilijk als je denkt! Ga allereerst naarGoogle Adwords. Klik boven op de pagina op ‘Campagnes’,
Druk daarna zoals bovenstaande afbeeldingen op +Campagne. Op deze manier kun je gemakkelijk een nieuwe campagne aanmaken. Dit staat verder stap voor stap duidelijk beschreven!
Adwords uit handen geven
Zijn voor jou deze stappen al te ingewikkeld? Of heb je gewoon weg hier geen tijd voor? Google Adwords is tegenwoordig een vak apart. Het is ook een idee om deze uit te besteden. Het is belangrijk dat het goed wordt uitgevoerd. Met een specialist weet je zeker dat je campagnes optimaal ingesteld staan, houd je genoeg tijd over, beheert deze maandelijks jouw Adwords. Ook Indiebolt kan dit voor jou overnemen.
Nu je zelf de campagne kan instellen kun je beginnen met het maken van advertenties. Doe het op de juiste manier en je zult zien dat de bezoekers binnen zullen stromen! Veel succes!